Expertise cursusleider
Adri van den Brand is een creatieve onderwijs all-rounder met ruim twintig jaar ervaring in verschillende functies in het onderwijs. Zijn specialiteit is vraaggestuurd werken rondom thema's als coaching, communicatie, cultuur, verandermanagement, autonomie en taalonderwijs. Hij weet praktijkervaringen te verrijken met toegepaste kennis en inzichten waardoor mensen meer mogelijkheden en autonomie ervaren. Adri is auteur van het handboek Gesprekscommunicatie, sturen op autonomie en De coachende leraar.
Henk van Mil is een gedreven onderwijsman en inmiddels meer dan 45 jaar actief in dit veld. Eerst als docent wiskunde en leerlingbegeleider in het VO, daarna als opleidingsdocent aan Fontys Hogeshool Pabo Tilburg en Hogeschool De Kempel. Samen met Adri verzorgt hij het traject Sturen op Autonomie. Hij heeft zijn medewerking verleend aan het boek De coachende leraar. Daarnaast verzorgt hij individuele coaching voor leiders.
Lees meer
Situatie
Maak jij je eigen keuzes en stimuleer jij leerlingen dat ook te doen? Ben je okay met jezelf en met je leerlingen, ongeacht het gedrag dat ze laten zien? Het traject 'Sturen op autonomie: weten wat je doet om te doen wat je weet' helpt je om je bewust te worden van hoe autonoom je zelf bent en hoe je kunt sturen op je eigen autonomie en die van anderen.
Lees meer
Globale inhoud van deze cursus
Het traject van deze training bestaat uit drie delen:
1. Afstemmen. Je verdiept je in de educatieve Transactionele Analyse (TA) en hoe de TA autonomie definieert. Aan de hand van verschillende opdrachten breng je je beginsituatie in beeld. Hoe staat het met jouw eigen autonomie? En hoe autonoom is jouw groep of team? Je past uitgangspunten van de educatieve TA toe op jezelf en jouw specifieke werksituatie.
2. In het tweede deel van dit traject ga je op zoek naar de vraag hoe je weet wat je doet om te doen wat je weet. Er zijn twaalf zogenaamde richtingwijzers, aanbevelingen om te sturen op autonomie. Bijvoorbeeld:
* Zet de relatie centraal (over relationele behoeften)
* Betrek je leerlingen (over contracteren)
* Praat over je binnenkant (over ego-toestanden)
* Kies je rood of groen (over communicatiestijlen)
* Bewaak je grenzen (over binnen- en buitengrenzen)
3. In het derde deel van dit traject kijken we hoe je ervoor staat. Zijn er nog onderdelen die meer aandacht vragen? Waar ben je goed in geworden? Wat gebruik je regelmatig, welke ontdekkingen heb je gedaan?
Lees meer
Doel van deze cursus
Je verwerft inzicht over het model van Transactionele Analyse. Daardoor leer je de dynamiek in jezelf, je relaties (met collega's, met leerlingen en hun ouders) en de groepen waarmee je werkt te doorgroenden
Lees meer
Afsluitingsbewijs
Na afronding van de scholing en nadat je hebt voldaan aan de kwaliteitseisen ontvang je een certificaat.
Lees meer