Situatie
Het lukt je leerlingen maar niet om een goede planning te maken. Laat staan dat ze zich er aan houden.
Hun gedrag en emoties schieten alle kanten op. Controle over impulsen is ver te zoeken.
Snappen hoe gedrag gereguleerd wordt, hoe executieve functies werken en hoe je ze kunt trainen kan bijdragen aan meer rust in het uitvoeren van taken en omgaan met gedrag in de klas.
De executieve functies en voorbeelden daarvan:
- Planning en organisatie: Wat ga ik doen, wanneer en hoe doe ik dat?
- Taakinitiatie: Het vlot kunnen beginnen aan een taak of opdracht.
- Aandachtsfunctie: Aandacht richten, wisselen, volhouden. Zeg maar: je hoofd bij de les houden;
- Werkgeheugen: Informatie selecteren, tijdelijk vasthouden en ermee ‘werken.’ Verbinden met kennis uit langetermijn geheugen;
- Inhibitie: De mate waarin je gedrag kunt uitstellen, afremmen of stoppen;
- Emotieregulatie: het kunnen omgaan met je emoties, ze kunnen uiten en de uiting binnen ‘acceptabele’ grenzen houden;
- Timemanagement: Het kunnen inschatten van benodigde tijd voor een taak. Ook besef van tijd hoort hierbij.
- Cognitieve flexibiliteit: Kunnen schakelen tussen situaties of oplossingsmethoden;
- Metacognitie: Denken over wat je doet, kijken of dat goed gaat, je gedrag bijstellen als dat nodig is.
Lees meer
Doel van deze cursus
Doelen/ Opbrengsten:
Aan het eind van deze training is er antwoord op de vragen:
- Wat zijn executieve functies?
- Welke rol spelen EF bij gedrag en ontwikkeling?
- Welke rol spelen EF bij ADHD, ASS etc.?
- Hoe meet je EF?
- Hoe maak je een goede interventieplanning voor EF?
- Hoe kun je zwakke EF compenseren?
- Hoe kun je EF versterken?
- Hoe kan ik het geleerde toepassen in mijn praktijksituatie?
Lees meer