Executieve functies in het VO, Start 13 maart 2025

Datum: 13-03-2025
Eind datum:
Doelgroep: Docenten
Duur: 5 uur
Categorie: Pedagogisch/didactisch handelen
Initiatief: ZeeProf in samenwerking met OZEO
Prijs: 375
Aantal plaatsen beschikbaar: 20
Executieve functies in het VO, Start 13 maart 2025

Expertise cursusleider

Nathanja Schreuder is woonachtig in het Zeeuwse Middelburg. Inmiddels werkt ze zo’n 20 jaar in het onderwijs, als leerkracht, ambulant begeleider en als trainer/coach.

Vanuit haar werk als leerkracht in het Speciaal Onderwijs is ze gefascineerd geraakt door de manier waarop, over het algemeen, wordt omgegaan met ingewikkeld gedrag. Eerst kwam dat vanuit onvrede en het idee “dit moet toch anders kunnen?” Daarna vanuit het besef dat leerkrachten altijd het beste voor hebben met hun leerlingen, maar dat het werken met leerlingen moeilijkheden opwerpt waardoor we dingen soms anders doen dan we zouden willen.
 

Door vaak les te geven aan specifieke (doel)groepen waar ingewikkeld gedrag aan de orde van de dag is, heeft ze ervaren dat er onder alle gedrag een basale levensbehoefte schuilgaat, namelijk die van: “Mag ik er zijn?”

De opleidingen tot Gedragsspecialist en Licentie Specialist Klasse(n)Kracht hebben haar praktijkervaring verrijkt. Inzichten in de invloed van groepsdynamiek op gedrag hebben haar werk als trainer/coach en mentor verrijkt.

Van daaruit werkt zij in haar bedrijf Leren Onderwijzen aan veel verschillende werkzaamheden.  De basis daarin is het helpen van leerkrachten bij het aanleren van vaardigheden die ervoor zorgen dat ze zich voldoende toegerust voelen met ingewikkeld gedrag van leerlingen en groepen om te gaan.

Lees meer

Situatie

Het lukt je leerlingen maar niet om een goede planning te maken. Laat staan dat ze zich er aan houden.

Hun gedrag en emoties schieten alle kanten op. Controle over impulsen is ver te zoeken.

Snappen hoe gedrag gereguleerd wordt, hoe executieve functies werken en hoe je ze kunt trainen kan bijdragen aan meer rust in het uitvoeren van taken en omgaan met gedrag in de klas.

De executieve functies en voorbeelden daarvan:

  • Planning en organisatie: Wat ga ik doen, wanneer en hoe doe ik dat?
  • Taakinitiatie: Het vlot kunnen beginnen aan een taak of opdracht.
  • Aandachtsfunctie: Aandacht richten, wisselen, volhouden. Zeg maar: je hoofd bij de les houden;
  • Werkgeheugen: Informatie selecteren, tijdelijk vasthouden en ermee ‘werken.’ Verbinden met kennis uit langetermijn geheugen;
  • Inhibitie: De mate waarin je gedrag kunt uitstellen, afremmen of stoppen;
  • Emotieregulatie: het kunnen omgaan met je emoties, ze kunnen uiten en de uiting binnen ‘acceptabele’ grenzen houden;
  • Timemanagement: Het kunnen inschatten van benodigde tijd voor een taak. Ook besef van tijd hoort hierbij.
  • Cognitieve flexibiliteit: Kunnen schakelen tussen situaties of oplossingsmethoden;
  • Metacognitie: Denken over wat je doet, kijken of dat goed gaat, je gedrag bijstellen als dat nodig is.
Lees meer

Doel van deze cursus

Doelen/ Opbrengsten:

Aan het eind van deze training is er antwoord op de vragen:

  • Wat zijn executieve functies?
  • Welke rol spelen EF bij gedrag en ontwikkeling?
  • Welke rol spelen EF bij ADHD, ASS etc.?
  • Hoe meet je EF?
  • Hoe maak je een goede interventieplanning voor EF?
  • Hoe kun je zwakke EF compenseren?
  • Hoe kun je EF versterken?
  • Hoe kan ik het geleerde toepassen in mijn praktijksituatie?
Lees meer

Afsluitingsbewijs

Cerficitaat

Lees meer

Inschrijven voor deze cursus

Terug naar overzicht