Roderik Sommerdijk verzorgt al jaren trainingen en cursussen voor het FiAC. Over het waarom van Conciërge 2.0 zegt hij:
“Scholen zijn in de loop der jaren veranderd en daarmee ook de rol van conciërges en facilitair medewerkers. Zij zijn niet alleen de ogen en oren binnen de school maar ook het visitekaartje van de organisatie naar buiten. Dat vraagt om een professionele houding die door een heel team gedragen wordt. De positie van conciërge verandert steeds meer van individu naar teamspeler.”
Wat is Roderik opgevallen de laatste jaren?
“Conciërges en facilitair medewerkers hebben meestal allemaal een zelfstandige taak. Daarnaast moeten ze in de pauzes onder hoge druk presteren, binnen een grote groep jonge mensen waarin veel interactie plaatsvindt. Dat loopt alleen goed als je intensief samenwerkt en dat vraagt bepaalde vaardigheden. In een goed functionerend team moet je van elkaar weten wat je doet en daarvan op aan kunnen. In dat geval praten collega’s veel en luisteren ze naar elkaar. Alleen als iedereen actief verantwoordelijkheid neemt, zal een team effectief functioneren. Zet een uitmuntende conciërge in een slecht functionerend team en hij zal het niet redden. Een matige conciërge in een goed werkend team zal veel beter gaan presteren.”
Hoe ziet een training van Roderik eruit?
In zijn trainingen werkt Roderik Sommerdijk zowel aan de persoonlijke vaardigheden van conciërges als aan de ontwikkeling van teams. “Het begint ermee dat medewerkers zich bewust worden van hun eigen handelen. Daarom maken we veel gebruik van acteurs. Die kunnen haarscherpe feedback geven en deelnemers een spiegel voorhouden. Daarnaast leren conciërges veel praktische technieken om effectief te communiceren. Niet ingewikkeld maar vaardigheden die direct in de praktijk toe te passen zijn. Hoe spreek je iemand aan, wat is je lichaamshouding, hoe consequent ben je in de manier van communiceren?”