Gevorderde mentoren: van mentor naar coach

Situatie

Coachen is behalve een vak ook een kunst. De kunst van coachen vindt zijn oorsprong in de verbinding, het vertrouwen en de ontmoeting. Hoe meer de coach (en zijn omgeving) de leerling het gevoel geeft dat hij de moeite waard is en dat hij ertoe doet met alle plussen en minnen, hoe steviger de daadwerkelijke verbinding en ontmoeting, waardoor er ruimte ontstaat voor beweging, groei en ontwikkeling. Tezamen met wederzijds respect, een balans tussen geven en ontvangen, meerzijdige partijdigheid, zelfverantwoordelijkheid en zelfvalidatie is dit de basis van coachen. Het is belangrijk dat leerlingen zich ontwikkelen van afhankelijkheid naar zelfverantwoordelijkheid en zelfbepaling. Daardoor wordt hij eigenaar van zijn eigen leerproces.

Start
Onderwijsgevend

De coach probeert samen met de leerling wegen en gereedschap te vinden die de leerling kunnen helpen. Hierbij is het belangrijk dat de coach gefocust is op de kwaliteiten van de leerling en deze regelmatig erkent, waardoor er meer eigengrond en stevigheid wordt ervaren. Dat geeft vervolgens optimaal ruimte en inzicht voor een veranderingsproces dat de leerling heeft aan te gaan.

Onderwerpen die besproken worden in deze scholing:
•    Van dramadriehoek naar groeidriehoek
•    Toepassen van Didactisch Coachen
•    Pedagogisch Coachen
•    Coachen op zelfreflectie
•    Gespreksvaardigheden (ruimte verdeling, niveaus in gesprek en soorten
vragen)
•    Motiveren van leerlingen
•    Feedback geven, hoe doe je dat?

Je ontvangt bij deze cursus het boek Collega coach/docent coach of, naar keuze, het Basisboek Mentor van nu of het Werkboek Mentor van nu.

Een tweedaagse scholing voor de gevorderde mentor om een stapje verder te komen in zijn/haar functie als mentor. Hoe kan je jouw mentorleerlingen op een coachende manier ondersteunen?

De coach richt zich op wat de leerling doet en kan doen om effectiever te leren en te ontwikkelen. De coach geeft feedback, zet aan tot reflecteren en ondersteunt de ontwikkeling naar zelfstandig – en vervolgens naar zelfregulerend leren. De coach laat leerlingen zelf reflecteren op hoe zij hun werk met daarmee gerealiseerd resultaat organiseren, inclusief de mogelijkheden die werkzaamheden zelf (bij) te sturen in de door de leerling gewenste richting. De coach stelt hierbij vragen, geeft aanwijzingen en feedback.

Cursusdata:
Vrijdag  2025 van 9.30 – 16.00 uur
Maandag 2025 van 9.30 – 16.00 uur

Cursusplaats: Een van de Zeeuwse scholen

Contacturen: 12 uur
Studiebelastingsuren: 2 uur

Voor verdere vragen over de inhoud van de cursus kun je contact opnemen met HPC, via info@hpc.nu

Voor overige vragen kun je contact opnemen met Arjan Beekman, coördinator ZeeProf via info@zeeprof.nl

Uiterlijk inschrijven tot:

Details

Uiterlijk inschrijven en afmelden tot

Duur cursus
2 dagen

Afsluitbewijs
Certificaat

Aantal beschikbare plaatsen
Nog plaatsen beschikbaar

Doelgroep
Onderwijsgevend

Initiatief
Zeeprof i.s.m. HPC Training & Advies

Prijs
Afhankelijk van het aantal deelnemers, tussen de 400 en 550 euro