Expertise cursusleider
Herberd Prinsen heeft 35 jaar ervaring op onderwijsgebied als docent, mentor, leerlingbegeleider/counselor en leerjaarcoördinator. Daarnaast is hij ruim 20 jaar trainer, opleider en adviseur voor verschillende onderwijsinstellingen en is hij oprichter van HPC training- en opleidingsbureau. Verder is hij een eclectisch werkende Contextueel coach en therapeut, waarbij de persoonlijke ontwikkeling en groei van het individu centraal staat.
Verder is hij een eclectisch werkende Contextueel coach en therapeut, waarbij de persoonlijke ontwikkeling en groei van het individu centraal staat.
Lees meer
Situatie
Coachen is behalve een vak ook een kunst. De kunst van coachen vindt zijn oorsprong in de verbinding, het vertrouwen en de ontmoeting. Hoe meer de coach (en zijn omgeving) de leerling het gevoel geeft dat hij de moeite waard is en dat hij ertoe doet met alle plussen en minnen, hoe steviger de daadwerkelijke verbinding en ontmoeting, waardoor er ruimte ontstaat voor beweging, groei en ontwikkeling. Tezamen met wederzijds respect, een balans tussen geven en ontvangen, meerzijdige partijdigheid, zelfverantwoordelijkheid en zelfvalidatie is dit de basis van coachen. Het is belangrijk dat leerlingen zich ontwikkelen van afhankelijkheid naar zelfverantwoordelijkheid en zelfbepaling. Daardoor wordt hij eigenaar van zijn eigen leerproces.
Lees meer
Globale inhoud van deze cursus
De coach probeert samen met de leerling wegen en gereedschap te vinden die de leerling zouden kunnen helpen. Hierbij is het belangrijk dat de coach gefocust is op de kwaliteiten van de leerling en deze regelmatig erkent, waardoor er meer eigengrond en stevigheid wordt ervaren. Dat geeft vervolgens optimaal ruimte en inzicht voor een veranderingsproces dat de leerling heeft aan te gaan.
Onderwerpen die besproken worden in deze scholing:
• Van dramadriehoek naar groeidriehoek
• Toepassen van Didactisch Coachen
• Pedagogisch Coachen
• Coachen op zelfreflectie
• Gespreksvaardigheden (ruimte verdeling, niveaus in gesprek en soorten
vragen)
• Motiveren van leerlingen
• Feedback geven, hoe doe je dat?
Je ontvangt bij deze cursus het boek Collega coach/docent coach of, naar keuze, het Basisboek Mentor van nu of het Werkboek Mentor van nu.
Lees meer
Doel van deze cursus
Een tweedaagse scholing voor de gevorderde mentor om een stapje verder te komen in zijn/haar functie als mentor. Hoe kan je jouw mentorleerlingen op een coachende manier ondersteunen?
De coach richt zich op wat de leerling doet en kan doen om effectiever te leren en te ontwikkelen. De coach geeft feedback, zet aan tot reflecteren en ondersteunt de ontwikkeling naar zelfstandig - en vervolgens naar zelfregulerend leren. De coach laat leerlingen zelf reflecteren op hoe zij hun werk met daarmee gerealiseerd resultaat organiseren, inclusief de mogelijkheden die werkzaamheden zelf (bij) te sturen in de door de leerling gewenste richting. De coach stelt hierbij vragen, geeft aanwijzingen en feedback.
Lees meer
Afsluitingsbewijs
Na afronding van de scholing en nadat je hebt voldaan aan de kwaliteitseisen ontvang je een certificaat.
Lees meer